Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.08.2007 18:48 - 13 Юли 2007 Иван Иванов и Мария Капон са отправили към министър-председателя въпроси на една и съща тема, а именно назначаване на председател на Комисията за ре
Автор: kontrol Категория: Политика   
Прочетен: 763 Коментари: 0 Гласове:
0



ПРЕДСЕДАТЕЛ КАМЕЛИЯ КАСАБОВА: Благодаря Ви.
Има ли други желаещи за изказване от името на парламентарна група? Няма.

Преминаваме към: парламентарен контрол.
Народните представители Иван Иванов и Мария Капон са отправили към министър-председателя въпроси на една и съща тема, а именно назначаване на председател на Комисията за регулиране на съобщенията. Преминаваме към процедурата за общо отговаряне на двата въпроса.
Господин Иванов, имате думата, за да отправите своя въпрос към министър-председателя господин Станишев.

ИВАН ИВАНОВ (ДСБ): Уважаема госпожо председател, уважаеми колеги, господин министър-председател! Комисията за регулиране на съобщенията е един от най-важните регулаторни органи в страната. Неговото значение се засилва особено много от обстоятелството, че през последното десетилетие, както и в бъдещите години ролята на телекомуникациите се явява изключително важна в съвременния свят.
Съгласно закона председателят на Комисията за регулиране на съобщенията се определя от Министерския съвет и се назначава с Ваша заповед.
На 28 януари т. г., тоест преди близо 5,5 месеца изтече мандатът на председателя на Комисията за регулиране на съобщенията, назначен по вече недействащия Закон за далекосъобщенията. Повече от пет месеца, господин министър-председател, вашето правителството и Вие като негов председател не избирате нов председател на Комисията за регулиране на съобщенията. И ако до 22 май 2007 г. по подразбиране се приема, че завършилият мандата си председател продължава да изпълнява функции до избор на нов, то на 22 май т.г. влезе в действие в резултат на публикуването му в “Държавен вестник” новият Закон за електронните съобщения, който по никакъв начин не дава каквито и да било права на председателя, чиито мандат е изтекъл. Оттук-нататък от 22 май т.г., той няма никакво законово основание нито да подписва заповеди, нито да участва в заседанията на комисията. Вместо това тази практика продължава. Вие сам разбирате, че това рискува да бъдат отменени някои от документите, подписани от председателя, по нормалния съдебен ред.
По този повод, господин министър-председател, отправям към Вас следния въпрос: кои са причините, поради които Министерският съвет досега не е определил и Вие не сте назначили нов председател на комисията? Кога това назначение ще бъде извършено? Благодаря ви.

ПРЕДСЕДАТЕЛ КАМЕЛИЯ КАСАБОВА: Благодаря Ви, господин Иванов.
Не виждам госпожа Капон в залата.

ИВАН ИВАНОВ (ДСБ, от място): Въпросът ни не е общ.

ПРЕДСЕДАТЕЛ КАМЕЛИЯ КАСАБОВА: Въпросите са на една и съща тема. Така ще използваме процедурата за общ отговор на поставените въпроси, както е уредена в правилника. И това мога да го преценя.
Госпожо Капон, заповядайте да отправите въпроса си към министър-председателя.

МАРИЯ КАПОН (независим): Уважаеми колеги, уважаеми господин министър-председател! От последния доклад на Европейската комисия беше ясно, че има много критики към България. Днес си задавам въпроса защо четири месеца няма назначен председател на КРС. Това е във Ваш интерес и в интерес на България. Давам си сметката, че е важно да има извън тристранната коалиция и назначения, които да бъдат в името на България.
Моля Ви да ми отговорите: кога смятате да назначите председател на комисията? Благодаря.

ПРЕДСЕДАТЕЛ КАМЕЛИЯ КАСАБОВА: Благодаря, госпожо Капон.
Господин Станишев, имате думата за отговор на двата въпроса на обща тема, поставени към Вас.

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ СЕРГЕЙ СТАНИШЕВ: Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин Иванов, уважаема госпожо Капон! Комисията за регулиране на съобщенията е специализиран, независим държавен орган с широк спектър от правомощия за регулиране, регистрация и контрол при осъществяване на електронните съобщения, пощенските услуги и удостоверителните услуги, свързани с електронния подпис. Комисията е колегиален орган, състоящ се от петима членове, като председателят й е натоварен с някои самостоятелни организационно-административни правомощия.

Мандатът на председателя на Комисията за регулиране на съобщенията изтече в края на м. януари т.г., но поради самостоятелните му правомощия, които не могат да бъдат делегирани, господин Александров продължи да заема длъжността до определяне на титуляра. Поради непълнота в отменения Закон за далекосъобщенията основания за подобна правна възможност дава прилагането по аналогия на решения на аналогични хипотези в други закони: например чл. 13, ал. 4 от Закона за Сметната палата, чл. 6, ал. 1 от Закона за Комисията за финансов надзор, чл. 12, ал. 4 от Закона за Българската народна банка, чл. 125а, ал. 8 от Закона за съдебната власт, чл. 8, ал. 2 от Закона за Конституционния съд.

Междувременно Народното събрание прие Закон за електронните съобщения, който предвиди изрично, че при изтичането на мандата на член на комисията той продължава да изпълнява своите правомощия до влизането в сила на акта за определяне или избор и назначаване на нов член – чл. 24, ал. 3 от Закона за електронните съобщения. Както в отменения Закон за далекосъобщенията, така и в чл. 22 от цитирания закон не се въвежда конкретен срок, в който да бъдат избирани, съответно определяни или назначавани от компетентните органи членовете на Комисията за регулиране на съобщенията при изтичането на мандата им. Към настоящия момент мандатът на трима членове на комисията не е изтекъл. Сред тях е и нейният заместник-председател. Те формират мнозинство и могат да взимат решения от името на комисията, съгласно нормата на чл. 35, ал. 5 от Закона за електронните съобщения.

Известно е, че Народното събрание доста забави окончателното приемане на Закона за електронните съобщения, който беше приет окончателно в края на м. май т.г. През последните месеци преди това, които странно защо ми вменявате в забавяне, всъщност парламентът спореше по текстовете на новия закон, в т.ч. и по правомощията на Комисията за регулиране на съобщенията. Ето защо считам, че е несериозно да се избързва с едно такова важно назначение, още повече без да знам с какви правомощия и за какъв срок правя това назначение. В този смисъл, когато прецени за най-целесъобразно, правителството ще определи титуляр за заемане на длъжността. Благодаря ви.

ПРЕДСЕДАТЕЛ КАМЕЛИЯ КАСАБОВА: Благодаря Ви, господин министър-председател.
Господин Иванов, заповядайте за първа реплика.

ИВАН ИВАНОВ (ДСБ):  Уважаема госпожо председател, уважаеми колеги, господин министър-председател! Отговорът Ви беше твърде неясен, но искам да Ви напомня, че тъй като мандатът на председателя на Комисията за регулиране на съобщенията изтече преди влизането в сила на Закона за електронните съобщения, а нормата по чл. 24 от Закона за електронните съобщения не е преходна по своя характер, то по отношение на председателя тази норма на чл. 24, ал. 3 не може да бъде отнесена и това могат да Ви кажа юристите от вашата парламентарна група.

По отношение на необходимостта да се случи максимално бързо назначението на нов председател на Комисията за регулиране на съобщенията, ще ви изтъкна няколко аргумента.

Първо, комисията е в момент, когато трябва да разработи подзаконовите нормативни актове на Закона за електронните съобщения. Комисията трябва да изработи наредба за намаляване цените на роуминга, което фактически е директива на Европейския съюз. Комисията трябва да се произнесе максимално бързо по преносимостта на номерата на мобилните телефонни оператори. Виждате, че това са дейности, които комисията трябва да свърши. (Реплика от народния представител Михаил Миков.) И Вие заявявате, че комисията е 5-членна. Всъщност в момента са само трима членове, господин Миков, защото госпожа Зина Трифонова беше освободена от Народното събрание преди няколко седмици, господин Александров от 22 май въобще не може да бъде член на комисията, още по-малко председател. И тогава, когато решенията се взимат с три гласа и всеки глас има особено значение, Вие разбирате, че това рискува засилване на корупционната практика в един регулаторен орган.

Господин министър-председател, тъй като Вие споменахте, че в крайна сметка това не е забавяне, ще Ви кажа, че вчера в обръщението си към българския парламент Вие по определен начин препоръчахте на парламента да действа по-бързо и по-ефективно. Дайте пример, господин министър-председател. Пет месеца Вие като председател на Министерския съвет показвате безсилието на трипартийната коалиция да реши един кадрови проблем. Не зная кога, но вероятно когато му дойде времето, най-после ще успеете тримата лидери да се разберете кой да бъде председател на Комисията за регулиране на съобщенията.

ПРЕДСЕДАТЕЛ КАМЕЛИЯ КАСАБОВА: Времето изтече, господин Иванов.

ИВАН ИВАНОВ: Но от това забавяне произтичат тежки последици за регулирането на телекомуникационния сектор в страната. Благодаря ви.

ПРЕДСЕДАТЕЛ КАМЕЛИЯ КАСАБОВА: Заповядайте за дуплика, господин министър-председател.

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ СЕРГЕЙ СТАНИШЕВ: Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители! Мисля, че и в моя отговор на господин Иванов, както и на госпожа Капон посочих непълнотата в отменения Закон за далекосъобщенията. И посочих основанията за правна възможност при прилагане по аналогия на решение на аналогични хипотези в други закони, господин Иванов.

ИВАН ИВАНОВ (ДСБ, от място): Което не намалява Вашата отговорност.

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ СЕРГЕЙ СТАНИШЕВ: Все пак едно законодателство трябва да има обща логика.
Второ, посочих също така, че в продължение на няколко месеца парламентът забави закона, който има пряко отношение към функционирането на Комисията за регулиране на съобщенията.

ИВАН ИВАНОВ (ДСБ, от място): Защото дойде неподготвен от Министерския съвет.

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ СЕРГЕЙ СТАНИШЕВ: Трето, комисията и в момента има кворум и е способна да вземе решения по всички въпроси, които Вие поставихте.
И последно, естествено Министерският съвет ще вземе решение и ще предложи председател на Комисията за регулиране на съобщенията в достатъчно кратки срокове, след като най-сетне вече имаме закон, който регулира дейностите и поставя отговорностите и пред председателя, и пред цялата комисия.

ПРЕДСЕДАТЕЛ КАМЕЛИЯ КАСАБОВА: Благодаря Ви.
Имате думата за реплика, госпожо Капон.

МАРИЯ КАПОН (независим): Благодаря Ви, госпожо председател.
Уважаеми колеги, уважаеми господин министър-председател, от отговора Ви се вижда Вашето безсилие, безсилието Ви пред тройната коалиция за пазарлък за всеки един подпис. Днес имате възможността и в следващите дни да покажете дали ще имате смелостта да направите промени и да се еманципирате от начина, по който управлявате с тази коалиция. Защото това, че четири месеца няма председател на КРС, това, че няколко месеца имаме министри в оставка, това е един и същи казус. Един и същи казус, при който заради бизнес интереси или заради начина, по който управлява тройната коалиция, не можете да се спазарите.
Аз нямам какво да кажа, освен да считам, че Вашият отговор е формален, в който Вие искате да прехвърлите отговорността върху Народното събрание за един законопроект, който влезе изключително неподготвен в залата, в който имаше редица предложения, с господин Иванов правихме редица предложения за промени, така и в пазарлъка по текстовете, които трябваше да минат относно начина на управление на КРС. И нека да не забравяме, че тази комисия трябва да вземе важни решения за потребителите – дали можем да пренесем своите номера от един оператор на друг и дали можем да намалим роуминга така, както го направи Европейската комисия в своята директива.
Така че, господин министър-председател, очаквам през следващата седмица, с назначенията и с предложенията към Народното събрание, да покажете смелост, че искате да управлявате страната така, както заслужава. Дори да сте от левицата, България има нужда от силен премиер.

ПРЕДСЕДАТЕЛ КАМЕЛИЯ КАСАБОВА: Благодаря Ви.
Заповядайте, имате право на дуплика, господин Станишев.

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ СЕРГЕЙ СТАНИШЕВ: Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаема госпожо Капон! Изцяло отчитам значението на функционирането на Комисията за регулиране на съобщенията и от гледна точка на условията за телекомуникационния пазар, но също така и от гледна точка на интересите на потребителите. И ако намеквате за пазарлъци в управляващата коалиция по този въпрос, мога само да Ви дам един пример, който противоречи на Вашата теза. Господин Георги Александров, който до м. януари имаше мандат като председател на Комисията за регулиране на съобщенията, беше уволнен от предишното правителство. Той беше възстановен от сегашното правителство, въпреки редицата възражения, в това число и от коалиционен партньор, тъй като беше ясна политическата воля на един от партньорите.
Второ, без съмнение има много интереси в телекомуникациите. Те се проявяват в това число и в парламента, в това число и в процеса на дискусии по отношение на закона, който се разглеждаше в продължение на месеци и предполагам, че при Вашия интерес сте наблюдавали за влиянията, които бяха оказвани на много народни представители. Въпреки това смятам, че законът като цяло отговаря на интересите на обществото, отговаря и на духа на това, което беше предложено от Министерския съвет като законопроект. И именно неяснотата по отношение на това каква ще бъде регулацията, съвсем целенасочено и съзнателно доведе до това да забавям предложения за нов председател, без да знам какви точно ще бъдат функциите, рамката на неговата работа. Така че сега действително има всички основания да се назначи председател на Комисията за регулиране на съобщенията, съобразно вече приетия от Народното събрание закон. Също така съм заявил и пред Политическия съвет на коалицията, че правомощието за назначаване на председателя на тази комисия е на Министерския съвет, инициативата трябва да бъде на министър-председателя, а не е въпрос на политически договорености между партиите от коалицията. Благодаря ви.




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kontrol
Категория: Политика
Прочетен: 49473
Постинги: 45
Коментари: 7
Гласове: 206
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930