Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.08.2007 17:52 - петък, 25 ноември 2005 въпрос на Атанас Атанасов относно пресичането на корупцията на българските граници
Автор: kontrol Категория: Политика   
Прочетен: 791 Коментари: 0 Гласове:
0



ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Благодаря Ви.
Уважаеми народни представители, позволете ми от ваше име да благодаря на заместник министър-председателя и министър на образованието и науката господин Даниел Вълчев за днешното му участие в парламентарния контрол.
Преминаваме към въпроси и питания към министъра на вътрешните работи господин Румен Петков.

Първо е питането от народния представител Атанас Атанасов към министър Петков.
Господин Атанасов, моля да развиете Вашето питане. Разполагате с три минути.

АТАНАС АТАНАСОВ (ДСБ): Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа, господин министър! Съгласно Закона за Министерството на вътрешните работи една от основните задачи на министерството е охрана и контрол на държавните граници и осъществяване на граничния режим и паспортно-визовия контрол.

Една от най-сериозните критики на Европейската комисия към България е именно в областта на граничния контрол. Бих казал, че тази критика е унищожителна, макар и да е поднесена на дипломатичен език. Някои от страните-членки, като Холандия, поставиха като условие за ратифициране на договора с България точно решаването на острите проблеми в областта на граничния контрол. Не може да се съмняваме в тяхната тревога, защото те не виждат България да е готова да бъде граница на съюза.

Липсата на управленска воля за точното прилагане на граничния режим и паспортно-визовия контрол е резултат от няколко фактора и ще ви посоча два от тях.

Първият е некомпетентност на служителите на Гранична полиция, заемащи ръководни позиции в тази служба. Този фактор е резултат от кадровата търговия по назначаването и израстването в кариерата в тази служба – един прийом, който беше прилаган много успешно от предшестващото ръководство.

Вторият фактор е корупцията в тази служба. Впрочем корупцията е свързана също с кадровата търговия, защото в Гранична полиция се предпочитат хора, които са склонни към участие в корупционни схеми.

Господин министър, тези обстоятелства са известни на нашите партньори от Европейския съюз. Те са известни и на другите служби в Министерството на вътрешните работи, известни са и на всички български граждани, които пресичат границата. За корупцията в Гранична полиция и за рязкото подобряване на стандарта на живот на определени длъжностни лица в тази служба е докладвано неведнъж на вашия предшественик Георги Петканов, на главния секретар Бойко Борисов, но странно, обикновени мерки се вземат срещу тези, които докладват. Както се казва, лошите вестоносци ги убиват. За действащи корупционни схеми е докладвано и на сегашното ръководство на МВР, господин министър, но резултат няма.
При това положение поставям моя актуален въпрос: какво сте направили за изминалите сто дни и какво имате намерение да направите оттук нататък за пресичането на корупцията на българските граници – нещо, което би променило и отношението на нашите партньори от Европейския съюз, и отношението на българските граждани? Защото и на едните, и на другите е известно, че не е много приятно и не е много лесно да пресечеш българските граници.

Господин министър, може би възниква обоснованото предположение, съмнение, че парите от тези корупционни схеми са намерили път и при сегашното ръководство? Благодаря.

ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Давам думата на министъра на вътрешните работи Румен Петков.

МИНИСТЪР РУМЕН ПЕТКОВ: Благодаря Ви, господин председател.
Уважаеми дами и господа народния представител, уважаеми господин Атанасов! Още веднъж искам да подчертая, че политическото и професионално ръководство на министерството подхождат изключително отговорно към изпълнение на ангажиментите, свързани с членството на България в Европейския съюз. Разбирам и споделям загрижеността, изразена в Доклада на Европейската комисия, относно наличието на области, които изискват бързи и енергични действия.

В хода на предприсъединителния процес Национална служба “Гранична полиция” се обособи като специализирана полицейска служба за охрана на държавната граница и контрол за спазването на граничния режим, което всъщност е основата за интегриран граничен контрол. Организацията по проверката на документи следва шенгенските стандарти и препоръки и се осъществява на две нива.

Първото ниво се извършва от гранични полицаи, преминали специализирано обучение с помощта на технически средства за регистрация и проверка в автоматизираната система “Граничен контрол” и за първична проверка на документи за задгранично пътуване, в това число със съответните съоръжения, които са практика на работа в Европейския съюз.
На второ ниво, при наличие на съмнение за извършени подправки и фалшификации, се извършва допълнителна проверка на документите на специализирано оборудвани работни места на гранично-полицейски експерти, притежаващи специална квалификация. При необходимост се извършва и проверка в автоматизираната информационна система.

Принципите на гранична проверка са различни за гражданите от различните държави. Гражданите на Европейския съюз преминават минималните определени процедури за проверка. Вторична проверка за тях се прилага само при наличие на интервенция в документите. За гражданите на държавите, с които България има визов режим, се включва и проверка на издадената виза на базата на изградената онлайн връзка със системата на Дирекция “Консулски отношения” в Министерството на външните работи. И на трето място са гражданите от така наречените рискови страни. При контрол на вход на тези граждани се проверяват и други документи, свързани с техния престой или транзитното им преминаване през страната.

По отношение на граничния контрол се изпълняват конкретни мерки в следните насоки:
Първо, противодействие на всички форми на престъпна дейност, свързани с трансгранично движение на хора, стоки и превозни средства.

Второ, повишен контрол върху преминаващите опасни средства, стоки и технологии с възможна двойна употреба.

Трето, подобряване пропускателната способност на граничните преходи на Република България при запазване и подобряване качеството на граничния и полицейски контрол.
Четвърто, ограничаване на корупцията.

Пето, подобряване на взаимодействието между Министерството на вътрешните работи и всички други служби, които имат съответни задължения по граничния контрол.
Министерството на вътрешните работи насочва своите усилия към ефективно прилагане на европейските стандарти, постиженията и положителния опит и в превенцията и борбата с корупционните действия на границите. През месеците юни-юли 2005 г. на ГКПП Калотина и Капитан Андреево са извършени съвместни проверки по граничния контрол с представители на граничните служби на Германия и Холандия. Командированите гранични полицаи констатираха, че най-малко нарушения и най-малко индикации за корупционно поведение съществуват за служителите на “Гранична полиция”.

Взаимодействието между Министерството на вътрешните работи и Агенция “Митници” е основано на инструкция от 2002 г., където са очертани основните задължения на двете служби – обмен на информация в реално време, съвместно използване на информационни системи и редът за извършване на съвместни мероприятия. На основата на тази инструкция са разработени и унифицирани бланки за извършване на щателни митнически проверки на основа на получените данни или в резултат на анализ на риска.

Всички международни експерти, запознали се с дейността по съвместния граничен контрол като наблюдатели или изпълняващи съвместни задачи с нашите полицейски и митнически служби отчитат, че взаимодействието между Гранична полиция и Агенция “Митници” на всички нива е достатъчно ефективно.

В доклад от третата партньорска проверка за оценка в областта на правосъдието и вътрешните работи финландският проверяващ офицер отбелязва, че: “Трансформацията от военна структура на Гранични войски към съвременна правоохранителна служба е завършила успешно благодарение на ясните планове за развитие и тяхното ефективно прилагане. Организационната структура е функционална и следва Шенгенските стандарти и препоръки. На територията на България функционират единни регионални гранични сектори за охрана на българо-турската граница в Елхово, морската в Бургас, въздушната на двете аерогари, българо-македонската в Кюстендил и българо-сръбската в Драгоман. Признание за ролята на България и Българската гранична полиция в Черноморския регион е решението Центърът за координация, контрол и обмен на информация относно трафика в Черно море да бъде именно в Бургас. За нуждите на граничния контрол са доставени техника за наблюдение на зелена и синя граница, плавателни съдове за контрол над морските пространства и българската част на р. Дунав, комуникационни системи, сред които съвременната телекомуникационна система “Тетра”, автоматизирани информационни системи за достъп и обмен на информация между правоохранителните органи в България, техника за първичен и вторичен контрол на документи за задгранично пътуване и самоличност, откриване на укрити лица, радиоактивни материали и пр.

В момента се изпълняват четири проекта по финансовите меморандуми за 2003-2004 г. първа и втора част, в които е предвидена доставка на оборудване за наблюдение, оборудване за мобилност и оборудване за проверка на документите, комуникационно и морско оборудване. Ключови приоритети в областта на граничния контрол са изготвянето на стратегия за интегрирано гранично управление, която предстои да бъде приета в определения от Шенгенския план за действие срок. Предстои финализиране на организацията за постигане на по-висока ефективност в работата на регионалния и граничния сектор, ГКПП, аерогари и пускането на нов терминал на аерогара София, частично разширение на аерогарите в Бургас и във Варна.

Както беше отбелязано в доклада на Европейската комисия България като цяло е привела в съответствие законодателството си с това на Европейския съюз относно граничния контрол и наблюдението на границите. Благодаря ви за вниманието.

ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Давам думата на народния представител Атанас Атанасов за до два уточняващи въпроса.

АТАНАС АТАНАСОВ (ДСБ): Благодаря Ви, господин председател.
Господин министър, не за пръв път поднасяте формални отговори на Народното събрание.
Имам конкретни въпроси към Вас. Разполагам с един доклад на Дирекция “Ревизионна” на Министерството на вътрешните работи, който се отнася за извършен тематичен финансов одит на Национална служба “Гранична полиция”. Одитът е обхванал периода от 17 април 2003 г. до 31 май 2005 г. Докладът датира с Вашето встъпване в длъжност като министър на вътрешните работи.

Ще Ви запозная само с няколко факта. Надявам се, че Вие познавате този доклад.
При анализа и съпоставката на броя на осъществените влизания на турски граждани в България през одитирания период – става въпрос за две години, с броя на реално положените държавни таксови марки, даващи право на транзитно преминаване на тези граждани през Република България, се установи – забележете, господин министър, че за 350 хил. 892 влизания на турски граждани в Република България не са събирани държавни такси за транзитно преминаване и не са полагани държавни таксови марки. Стойността на несъбраните държавни такси за транзитно преминаване на турски граждани възлиза на 13 млн. 725 хил. 702 лв., с която сума са увредени финансовите интереси на държавата в особено големи размери.

Господин министър, 14 млн. лв. са събрани и не са отчетени на държавата.
Отделно от това, в доклада нататък са развити други механизми за прикриване на лица, които фактически са преминали границата, събрани са им парите, но не са отбелязани от информационната система на министерството и т.н., и т.н. Докладът е много подробен, има шест подписа, господин министър. Запознат ли сте с този доклад и какво Ви е отношението към него?

ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Господин министър, моля да отговорите на допълнителните въпроси на народния представител Атанас Атанасов. Разполагате с три минути.

МИНИСТЪР РУМЕН ПЕТКОВ: Благодаря, господин председател.
Разбира се, че с получаването на доклада съм се запознал с него и съм го предоставил в прокуратурата. Мисля, че това е пътят. Това е един доклад, който съдържа, без съмнение, тревожна информация и информация, която трябва да бъде предоставена на органите на прокуратурата, за да предприемат съответните действия на базата на целия обем събрана информация в доклада, анализа, който е направен и конкретните предложения. Веднага след произнасянето на прокуратурата ще предприема и съответните действия. Но не считам, че би трябвало да създаваме впечатление в обществото, че всички служители в Гранична полиция са корумпирани и че са хора, които априори са обвързани с корупционни практики. Напротив, моето мнение е, че в Гранична полиция работят главно честни и почтени хора, които са много добре подготвени и обучени. Това е оценката и на проверяващите от Европейската комисия. Не съм привърженик на идеята да лепим върху собствената си държава и нейните служби, независимо в кое министерство са те, клейма, които създават за нас едно погрешно, убеден съм, впечатление и сред българската общественост, и сред нашите европейски партньори.

Но по конкретния Ви въпрос, свързан с доклада, както казах – той е предоставен на прокуратурата и веднага след произнасянето й ще взема съответните мерки – първо, като го предоставям на прокуратурата веднага след като съм се запознал с него и, второ, със съзнанието, че прокуратурата ще предприеме целия спектър от мерки, на които има право по закон. Благодаря.

ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Господин Атанасов, можете да изразите вашите отношения към отговорите на министър Петков.

АТАНАС АТАНАСОВ (ДСБ): Господин министър, не съм доволен от този отговор.
Миналата седмица българската общественост беше свидетел на много прояви на МВР, но една от тях на мен ми направи впечатление. Един офицер от Министерството на вътрешните работи за това, че е поискал 30 лв. от една жена на пазара беше арестуван, господин министър. Веднага бяха отпочнати…

Така трябва да се действа, съгласен съм. Тук става въпрос за 14 милиона. Вие сте предоставили материалите на прокуратурата и лицата, които са посочени в доклада, че са отговорни – на първо място директорът на Гранична полиция, на второ място заместник-директорът, на трето място – началниците на гранични сектори са си на местата и Вие очаквате да се проведе всестранно обективно разследване по това дело, ако изобщо се образува? Искам да ви кажа, че няма да се образува, защото знам за какво става въпрос.

Вие казахте, че знаете за този доклад и това е Вашето действие. Мен не ме интересува какво ще направи прокуратурата.

Мен ме интересува Вие какви мерки ще предприемете, за да се борите с корупцията.
Посочен е срокът, когато е направена проверката, не ми казвайте кой кога е назначаван. В огромната си част служителите на Министерството на вътрешните работи, господин министър, са честни хора, професионалисти.

Но искате ли да Ви кажа какво правят те, когато видят, че техните началници започват да злоупотребяват със събираната информация? Започват да се съпротивяват и търсят други механизми и пътища тази информация да стане достояние на обществото, какъвто е конкретният случай. Ако не бях Ви питал, никой нямаше да разбере,че 14 млн. лв. са откраднати от една шепа служители.

Бях Ви попитал в един въпрос преди време, Вие тогава нищо не ми отговорихте.
Знаете ли какъв хотел си е построил в Приморско директорът на Гранична полиция? Беше изнесено в медиите, ще Ви предоставя снимки, ако искате. И Вие не вземате никакви мерки. Благодаря ви. (Единични ръкопляскания от ДСБ.)



Тагове:   ноември,   петък,   въпрос,   Относно,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kontrol
Категория: Политика
Прочетен: 49455
Постинги: 45
Коментари: 7
Гласове: 206
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930