Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.08.2007 16:49 - 30 Септември 2005 Парламентарен Контрол Евгени Чачев относно политиката на българското правителството за концесионирането на националната инфраструктура.
Автор: kontrol Категория: Политика   
Прочетен: 673 Коментари: 1 Гласове:
0



30 Септември 2005

Има думата народният представител Евгени Чачев за питане относно политиката на българското правителството за концесионирането на националната инфраструктура.


ЕВГЕНИ ЧАЧЕВ (ДСБ): Благодаря Ви, господин председател.

Уважаеми колеги, уважаема госпожо министър, уважаеми господин министър-председател! При пълно незачитане на българските национални интереси, българските закони и европейските директиви, беше отдадена на концесия автомагистрала “Тракия” от предишното правителство на Симеон Сакскобургготски. Това решение на правителството бърка много дълбоко в джоба на българина, който ако проектът се реализира, ще олекне в следващите години с над 10 млрд. лв.

Особено смущаващо е обаче, че правителството нарушава Договора за присъединяване на България към Европейския съюз. Съгласно него страната е поела ангажимент, цитирам “да се придържа към графика за обновяване на националната пътна мрежа”. В този график под номера 35, 36 и 37 за ново строителство са указани участъци 2, 3 и 4 на автомагистрала “Тракия”. Всички записани инвестиции в националната инфраструктура включват използване на средства от бюджета на Европейския съюз. Чрез концесионния договор правителството на практика се отказва от финансовата помощ на Европейския съюз за изграждането на автомагистрала “Тракия”. И неслучайно комисарят по присъединяването господин Оли Рен в отговор на питане на евродепутат в Европейския парламент в края на м. юни т.г. окачестви концесията на автомагистрала “Тракия” като съмнения за корупция и една от причините, които ще забавят членството на България в Европейския съюз от 1 януари 2007 г.

Към огромните загуби за държавата и дългосрочните задължения на всеки български гражданин се добавя в последните дни и месеци още едно измерение, господин министър-председател. Моделът на автомагистрала “Тракия”, според изявления на Ваши министри, ще бъде приложен при изграждането на другите автомагистрали; ще бъде приложен към изграждането на втората ядрена централа в България; ще бъде приложен при изграждането на летища, пристанища и други особено важни за националната икономика инфраструктурни обекти.

В тази връзка е и моето питане към Вас, господин министър-председател: каква е политиката на българското правителство за концесионирането на националната инфраструктура? Благодаря.

ПРЕДСЕДАТЕЛ ГЕОРГИ ПИРИНСКИ: Благодаря.

Заповядайте, господин министър-председател, за Вашия отговор.

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ СЕРГЕЙ СТАНИШЕВ: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин Чачев! Изграждането на националната инфраструктура чрез прилагане на публично частно партньорство и привличане на частни капитали за сметка на държавното финансиране е може би най-голямото предизвикателство при концесионирането на обектите, представляващи публична държавна собственост. В този смисъл основната цел на политиката на българското правителство ще бъде привличане на частни инвестиции чрез последователно и стриктно прилагане на европейските стандарти в концесионирането. Действащият в момента Закон за концесиите е приет през 1995 г., като част от пакета закони, имащи за основна задача създаването на нормативни предпоставки за преструктуриране и раздържавяване на нашата икономика.

Бих искал да припомня на уважаемите народни представители, че за последните пет години две български правителства не успяха да изградят своя успешна политика при концесионирането на националната ни инфраструктура. Независимо че с помощта на реномирани чужди консултанти бяха подготвени проектите за концесиониране на редица инфраструктурни обекти, нито един от тях не стигна до успешен край и сключване на концесионен договор.

За пример могат да бъдат посочени: Решение № 580 на Министерския съвет от 2000 г. за предоставяне на концесията за изграждане на каскада “Горда Арда”; Решение № 414 на Министерския съвет от 2001 г. за предоставяне на концесия за ВиК-система на областите Шумен и Варна; Решение № 869 на Министерския съвет от 2002 г. за изграждане на язовир “Раков дол” чрез концесия; Решение № 1043 от 2004 г. за предоставяне на концесия за автомагистрала “Тракия”.

Основният въпрос, който поставяха чуждестранните инвеститори при всички посочени концесии, бе, че след като се търси социално поносима цена на услугата, рискът от инвестицията би следвало да се сподели в някаква степен между държавата и концесионера. При липсата на стриктно законодателство, регламентиращо изискванията на Директива 2004/18 на Европейския съюз за строителните концесии този въпрос не беше решен и според мен това е основната причина за неуспеха на тези крупни проекти.

За съжаление Законът за концесиите вече не отговаря на икономическите реалности и преди всичко на поетите ангажименти пред Европейския съюз за създаване на реална пазарна конкуренция при концесионирането. Оказва се, че прякото предоставяне на концесии във връзка с приватизацията на държавни предприятия, както и при привличане на чужди инвеститори чрез създаване на джойнтвенчърс и съвместни предприятия не се подкрепя от Европейската комисия като условие за реална пазарна конкуренция. Докато предоставянето на концесии по право на приватизиращите се държавни предприятия може да се приеме за единен процес, при който приватизационната процедура изпълнява изискването за прилагане на конкурсното начало, то предоставянето на концесии по право по реда на § 3б от Преходните и заключителните разпоредби на Закона за концесиите, приложен като правно основание за автомагистрала “Тракия”, наистина е твърде дискусионен. Целта на законодателя е била да се улеснят чуждестранните инвестиции, но становището на Европейската комисия за тази концесия е, че подобен подход не е съобразен както с принципите на Европейския договор, така и с изискванията на Директивата на Европейския съюз за строителни концесии. Всичко това налага изготвянето на нов законопроект за концесии.

Искам да Ви уверя, че правителството приема за основателни бележките на Европейската комисия по необходимостта от транспониране на европейското право в концесионното законодателство. По тази причина към Министерския съвет е създадена междуведомствена група по изготвянето на нов законопроект, който предстои да бъде внесен в Народното събрание до края на тази година. Ще си позволя да ви представя накратко основните принципи в този законопроект, защото те ще бъдат и принципи на концесионната политика на българското правителство.

Преди всичко искам да отбележа, че в законопроекта ще бъдат приложени принципите на европейското право за свободната конкуренция и конкретните изисквания на Директивата на Европейския съюз за обществените поръчки и за строителните концесии. По отношение на така наречените строителни концесии, каквито са значителните инфраструктурни обекти, тези принципи са: пълна прозрачност на процедурите и прилагане на състезателното начало при предоставяне на концесиите; инфраструктурните проекти ще се възлагат само след двустепенен конкурс, като очакваните от държавата параметри на концесията и критериите при определяне на концесионерите ще бъдат обявявани не само в българските средства за масово осведомяване, но и в официалния вестник на Европейската общност; поемане на риска изцяло от концесионера; възможност за съдебен контрол върху всички актове на правителството; абсолютна равнопоставеност на кандидатите и изключване възможността на така наречените привилегировани кандидати.

На второ място, в законопроекта е залегнал принципът за публичност на цялата информация както от Националния концесионен регистър, така и във фазата на определяне на концесионера. Струва ми се, че това е много важно нововъведение.

Уважаеми дами и господа народни представители, искам да ви уверя, че политиката на българското правителство за концесиониране на националната ни инфраструктура и енергетика предвижда прилагането на ново законодателство, изградено изцяло на правилата, установени с европейските изисквания, за ясни и открити процедури и равнопоставеност на кандидатите. Водещият принцип на концесионната ни политика ще бъде значително увеличаване на частните инвестиции в публичния сектор, но при осигуряване на социално поносимата цена на предлаганите услуги. Благодаря ви за вниманието. (Ръкопляскания от КБ.)

ПРЕДСЕДАТЕЛ ГЕОРГИ ПИРИНСКИ: Благодаря, господин министър-председател.

Господин Чачев, заповядайте за Вашите два въпроса.

ЕВГЕНИ ЧАЧЕВ (ДСБ): Благодаря Ви, господин председател.

Уважаеми колеги, уважаеми господин премиер! Радвам се, че Вие говорите за прозрачност, за публичност, но както винаги думите се разминават с делата. По време на предизборната кампания Вие обещахте на българските избиратели, че ако дойдете на власт, ще бъде отменено решението на правителството за даване на концесия автомагистрала “Тракия”. Наред с това Вие обещахте, след като станахте премиер, да бъде огласен този престъпен за България договор, но и до ден-днешен българската общественост не е запозната с приложенията на договора.

В тази връзка са и моите два доуточняващи въпроса:

Защо, господин премиер, до момента не се внесе промяна в Закона за концесиите, която бяхте обещали също преди изборите? И защо за пореден път в момента тече процедурата за втора ядрена централа? Продължава системата на автомагистрала “Тракия”.

ПРЕДСЕДАТЕЛ ГЕОРГИ ПИРИНСКИ: Благодаря Ви.

Заповядайте, господин министър-председател.

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ СЕРГЕЙ СТАНИШЕВ: Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми господин Чачев! Първо, искам да подчертая, че и по време на предизборната кампания, и в момента моята позиция е единна – винаги съм отстоявал виждането, че решение на евентуално правителство, в което Българската социалистическа партия участва, може да бъде основано единствено на ясна и обективна информация и цялостен поглед върху това как е процедирало предишното правителство, дали решенията за сключване на договора за концесия за автомагистрала “Тракия” са не само законосъобразни, но и целесъобразни. Това е моята позиция и в момента. Следвайки именно тази позиция, бях разпоредил и съм получил доклад от министър Гагаузов за оценката на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за това как е процедирано и какви са резултатите от сключения от предишното правителство договор.

Но това не ме удовлетворява, тъй като смятам, че правителството трябва да формира своята окончателна позиция на базата на странични погледи, в т.ч. е проведена експертиза и има позиция Министерството на финансите, което, както знаете, не е участвало в подготовката на предишния договор, и министърът е нов. Освен това съм разпоредил на министъра на финансите да се поръча независима външна одиторска проверка, за да може, съчетавайки различните погледи, да имаме цялата информация и правителството да вземе окончателно и ясно решение.

Освен това, както знаете, се очаква и съдебно решение, с коeто българското правителство ще трябва да се съобразява.

Що се касае до ядрената централа – знаете, че досега процедурите бяха подготвени, организирани от старото правителство, което функционираше до м. август. В момента се провежда една по-цялостна оценка за това доколко строителството на атомната електроцентрала в Белене е необходимо и възможно и по какъв начин да бъде проведено. Процедури не са в ход. Благодаря. (Ръкопляскания от КБ.)


ПРЕДСЕДАТЕЛ ГЕОРГИ ПИРИНСКИ: Благодаря Ви, господин министър-председател. Имате думата, господин Чачев.


ЕВГЕНИ ЧАЧЕВ (ДСБ): Благодаря Ви, господин председател.

Уважаеми господин премиер, изумен съм от Вашия отговор. Излиза, че вътре в правителството има разногласия. Министерството на регионалното развитие и благоустройството – едно, Министерството на финансите – друго…

Но Вие не ми отговорихте на основния въпрос: защо правителството нарушава Договора за присъединяване на България към Европейския съюз с тази позорна сделка за автомагистрала “Тракия”?

Не ми отговорихте и на въпроса за прозрачността, включително и в ядрената електроцентрала.

На практика Вие продължавате да говорите за прозрачност, за гласност, за обществено достояние, а продължавате това, което се правеше четири години преди Вас. Благодаря.

ПРЕДСЕДАТЕЛ ГЕОРГИ ПИРИНСКИ: За процедурно предложение – господин Христов.

МИНЧО ХРИСТОВ (КА): Взимам повод от думите на преждеговорившите…

ПРЕДСЕДАТЕЛ ГЕОРГИ ПИРИНСКИ: Не знам дали може така…
Не бива да злоупотребявате с процедурния въпрос!
МИНЧО ХРИСТОВ: Да направя своето процедурно предложение относно т. 3б от Закона за концесиите.
Още преди около месец заедно със Стела Банкова сме внесли в деловодството проектозакон за отпадане на тази точка.
Умолявам, апелирам колегите народни представители, както и към Вас лично, господин Пирински, в най-бърз порядък да се придвижи този законопроект, за да се реши този проблем. Благодаря ви.

ПРЕДСЕДАТЕЛ ГЕОРГИ ПИРИНСКИ: Господин Христов, отново Ви обръщам внимание – това не са процедурни въпроси по смисъла и буквата на правилника, така че Ви моля да се съобразявате със съответния текст на правилника.




Гласувай:
0



1. анонимен - Интересный форум для женщин
23.10.2012 22:32
Пользователи форума <a href="http://forum.justlady.ru/index.php?showtopic=1320">здесь</a> расскажут о лучших новинках и трендах из мира красоты и моды, помогут выбрать собственный индивидуальный стиль, поделятся секретами молодости и здоровья. www.justlady.ru – это крупнейший в Рунете женский форум, где ежедневно обсуждаются более 100 000 тем. Наш форум дарит уникальную возможность поделиться своими проблемами и радостями, откровенно поговорить о сокровенном, спросить совета и рассказать о своем опыте, пообщаться со старыми друзьями и приобрести новых.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: kontrol
Категория: Политика
Прочетен: 49161
Постинги: 45
Коментари: 7
Гласове: 206
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031