Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.08.2007 18:25 - 16 Февруари 2007 питане към министър-председателя е отправено от народните представители Евгени Чачев и Костадин Паскалев относно политиката на правителството
Автор: kontrol Категория: Политика   
Прочетен: 498 Коментари: 0 Гласове:
0



ПРЕДСЕДАТЕЛ КАМЕЛИЯ КАСАБОВА: Следващото питане към министър-председателя е отправено от народните представители Евгени Чачев и Костадин Паскалев относно политиката на правителството за защита на обществените и държавни интереси при концесионирането на автомагистрала “Тракия”.

Господин Чачев, заповядайте да отправите своето питане.
ЕВГЕНИ ЧАЧЕВ (ДСБ): Благодаря Ви, госпожо председател.

Уважаеми госпожи и господа министри, уважаеми колеги, уважаеми господин премиер! Повече от две седмици сме свидетели на една безпрецедентна медийна кампания, включително с Вашето лично участие и най-вече на министрите Мутафчиев, Гагаузов и Орешарски, които обиколиха по няколко пъти всички възможни телевизии и радиа, всички ежедневници и седмичници. Заляха ни с откровени лъжи.
Лъжа номер едно – че концесията “Тракия” е напълно законна, прозрачна и много изгодна за България и че едва ли не португалските фирми правят подарък на страната ни.

Лъжа номер две – че в нея няма и никога не е имало държавна гаранция, след като държавната хазна се задължава да плаща безусловно и неотменно всяка загуба за концесионера и дори при негов фалит да плати на банките кредиторки.

Лъжа номер три – че Европейският съюз никога не се е занимавал и произнасял за концесията, след като лично председателят на Европейския парламент Жозеп Борел заяви, че не препоръчва на никоя страна членка или кандидатка да прилага корупционния модел “Тракия”.

Лъжа номер четири – че концесията “Тракия” въвежда ТОЛ системата като най-добрата европейска практика, след като тя противоречи на Лисабонската стратегия и директивата до 2012 г. да бъдат премахнати ТОЛ системите, което вече беше направено, господин премиер, в Германия и Унгария и във всички страни членки ще бъде въведена електронната евровинетна система.

Лъжа номер пет – че концесията “Тракия” не противоречи на поетите ангажименти на България към Европейския съюз, след като в договора за присъединяване в Глава трета “Транспорт” е записано, че тя се изгражда с финансов ресурс от Европейския съюз.

Лъжа номер шест – че концесията ще донесе минимум 6 млрд. евро печалба на България, на хазната, без да казват колко милиарда евро ще потънат в дълбоките джобове на концесионерите и с колко милиарда евро ще олекнат и без това празните джобове на всички български граждани.

Уважаеми господин премиер, от тази трибуна в края на миналата година Вие заявихте, че ако условията по договора за „Тракия” не бъдат променени по начина, отговарящ на обществения и държавен интерес и на критериите на ЕВРОСТАТ и Договора за присъединяване на България, то той няма да влезе в сила. Обещахте и публична информация, в това число и достъп чрез Интернет.
В тази връзка е и нашето питане с колегата господин Паскалев, а именно: каква е политиката за защита на обществения и държавен интерес при концесионирането на „Тракия”? Как концесионният договор ще отговори на критериите на ЕВРОСТАТ, на Договора за присъединяване на България и изискванията на Лисабонската стратегия за въвеждане на електронната евровинетка до 2012 г.? Как обявеният от Вас публичен достъп до всички данни на Националния концесионен регистър кореспондира със строго засекретените и до момента материали с тази концесия? Благодаря.

ПРЕДСЕДАТЕЛ КАМЕЛИЯ КАСАБОВА: Благодаря.
Заповядайте за отговор, господин министър-председател.

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ СЕРГЕЙ СТАНИШЕВ: Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители! Уважаеми господин Чачев, господин Паскалев, не мога да разбера какво недоволствате, че много министри се явяват пред българските медии да разясняват позицията на българското правителство. Може би ако имаше ясни критерии и прозрачност в обясняването на договора във вида, в който беше подписан, много от въпросите нямаше да има нужда да се обсъждат сега публично. Подходът за публичност е един от водещите в този на българското правителство, след като беше формирано в края на м. август 2005 г.
Какво заварихме в действителност? Договор за концесия, който беше крайно противоречиво оценяван от общественото мнение. Огромна част от публикациите бяха негативни. Действително имаше много въпросителни по отношение на това как е защитен българският държавен и обществен интерес. Във всеки такъв договор за публично-частно партньорство за концесиониране, изобщо за изграждане на голям инфраструктурен обект, какъвто е магистрала „Тракия”, има няколко фактора: време (колко по-бързо може да бъде изградена съответната инфраструктура), начин на финансиране, защита на обществения интерес. Българското правителство, за да има пълна яснота и обективност, а не пристрастност от едно или друго министерство, поръча международен преглед, одит с обществена поръчка от една от най-авторитетните фирми в тази област, която да направи оценка на договора. Те казаха, че има основания за подобряване на редица параметри. Не бих могъл да посоча кои точно, но те са отразени според мен в решението на българското правителство и в условията, поставени на концесионера. Българското правителство на базата на този анализ формира междуведомствена работна група за договора по „Тракия”. Една от основните задачи на групата беше на базата на този анализ да предоговори условията.

И къде Вие чухте аз да съм казал, та да ме обвинявате в лъжа, че не е имало държавни гаранции?! Кога съм го казал като министър-председател на Република България, та да ме обвинявате в това?! Напротив! Сега има решение на правителството от 15 февруари 2007 г., в чието огласяване взех участие и аз заедно с другите отговорни министри, което поставя конкретни допълнителни условия към концесионния договор, които са нашите условия, за да влезе той в сила:
Първо, първоначално договорената цена за строителство и рехабилитация на автомагистрала „Тракия” да остане непроменена.
Второ, строителният риск и рискът за наличност на услугата да бъде прехвърлен изцяло върху концесионера. И Вие прекрасно знаете, че тези два риска и тяхното присъствие в договора в стария му вид бяха основен аргумент за негативната реакция на ЕВРОСТАТ. Това се възприема като държавна гаранция.

Трето, отпадане от договора на всякакви клаузи, предвиждащи явна или скрита форма на държавна гаранция. Това е условие на българското правителство. И това е промяна в договора.
Четвърто, предвиждане на възможност за споделяне на риска за търсене между страните по договора, тоест за извършване на плащания по недостига от страна на концедента само след определяне на минимален размер на трафика, който гарантира непокриване на определени с концесионния договор разходи за строителство, управление, поддръжка и експлоатация на обекта на концесията. Това е единственият риск, който може би вероятно частично ще споделим. Но трафикът нараства толкова бързо в посоката София-Бургас, че той не е много реалистичен.

Пето, възможността за поетапно въвеждане в експлоатация на участъци от новоизграденото трасе на магистралата преди нейното окончателно стартиране.

В случай, че посочените изисквания не бъдат удовлетворени, българската страна ще прекрати своите взаимоотношения с „Магистрала „Тракия” АД – София и концесионният договор, който все още не е влязъл в сила, по този начин няма да получи практическа реализация. До вчера са водени конкретни разговори между българския преговарящ екип и португалската страна. Доколкото знам, те напредват много бързо, а и публично португалските фирми заявиха, че приемат условията на българското правителство. Анализът на цитираното решение показва, че правителството на България се стреми към сключването на концесионен договор, който да е напълно съобразен с режима на концесии по Договора за създаване на Европейската общност и Директива 2004/18/ЕО, имаща отношение към концесията за строителство, както и с ръководството на ЕВРОСТАТ за дефицита и дълга. Изпълнението на условията, поставени в Решение № 66, което цитирах, ще доведат до постигането на концесионен договор, който съдържа максимално изгоден за България финансов модел на концесия, предвиждащ изграждане на магистрала по цени 2,7 млн. евро на километър за ново трасе, което през 2004 г. е било действително много високо, но ако погледнете сега всички цени в Европейския съюз, това се превръща в съвсем поносима цена, дори ако погледнете строителните договори с български фирми, които постоянно се анексират и актуализират.

Второ, прехвърля напълно два от трите риска по сделката върху концесионера.
Трето, не съдържа форми на държавно гарантиране на кредитите на концесионера, свързани с изпълнението на договора. Това е едно от изискванията на ЕВРОСТАТ (а не както е записано във въпроса – ЕВРОСТАД), за да може концесионният договор да отговаря на правилата, приети в Европейския съюз.

Четвърто, предвижда поетапно въвеждане в експлоатация на новите участъци от автомагистралата.
Защото когато задавате въпроса „Защо така по този договор?”, дайте алтернативата с държавни ресурси или с европейски фондове. А с какво ще строим? Нещата трябва да се гледат в комплексност. Автомагистрала „Струма”, автомагистрала „Хемус”, автомагистрала „Черно море”, първостепенната републиканска пътна мрежа – нали за всичко са нужни пари?! И ако стартираме нова процедура, откъде започваме? И кога ще приключи процедурата, и кога ще започне строителството, като през лятото на тази година предстои да бъде финализиран участъкът на магистралата, който се строи с участието на Европейската инвестиционна банка до Стара Загора? И какво после? Колко време ще ни отнеме? Това питам аз!

И последно, съгласно чл. 96, ал. 1 от Закона за концесиите Министерският съвет поддържа Национален концесионен регистър, в който се вписват данни за всички концесии. В чл. 97 от същия закон се изброяват изчерпателно всички данни, които се включват в регистъра. Анализът на посочените текстове показва, че в концесионния регистър се публикува част от законово установени данни, съдържащи се във влезли в сила концесионни договори, господин Чачев. Тъй като договорът за предоставяне на концесия на Републикански път „Калотина-Бургас”, сключен с „Магистрала „Тракия” АД – София, все още не е влязъл в сила, той не подлежи на вписване в Националния концесионен регистър.
Всички данни по този договор, подлежащи на вписване съгласно чл. 97 от Закона за концесиите, ще бъдат въведени в регистъра веднага след евентуалното му влизане в сила. Така че недейте да говорите неща, които не са верни, и още по-малко да обвинявате правителството, доколкото разбирам и мен лично, в лъжа.

ПРЕДСЕДАТЕЛ КАМЕЛИЯ КАСАБОВА: Благодаря Ви, господин министър-председател.
Господин Паскалев, заповядайте да зададете уточняващите въпроси към господин Станишев.

КОСТАДИН ПАСКАЛЕВ (КБ): Уважаеми господин премиер, уважаема госпожо председател! Вярно е, че в Закона за концесиите, Глава дванадесета “Национален концесионен регистър”, чл. 97, ал. 1, т. 11, е поставено изискването в 14-дневен срок след подписването на концесионния договор да бъде публично оповестена цялата информация по основните показатели на договора. В този смисъл у мен буди недоумение засекретяването на основните показатели на договора между “Тракия” АД, концесионер на магистрала “Тракия”, и българската държава. Още по-странно е, че министрите, носещи отговорност за концесионирането, съобщават в публичното пространство различни данни, което не позволява на експертите да направят обективна оценка за защитата на държавния и гражданския интерес.

Не смятате ли, господин премиер, че е наложително екстрено публикуване на тази информация, за да получи обществото отговор на интересуващите го въпроси преди подписването на договора, а не след това? Защото тогава това ще бъде ваше законово задължение.
Твърдите, че държавният интерес е защитен, но аз бих искал да знам правителството анализирало ли е каква част от собствените си ангажименти за изграждане на базисната инфраструктура ще прехвърли върху изтънелите джобове на българските граждани чрез концесионирането? Защо не се използват структурните фондове чрез оперативна програма “Транспорт” и кохезионния фонд, които биха осигурили около 80% от необходимия финансов ресурс, а се върви към въвеждането на тол система, която заедно с винетната система да гарантира двойно плащане за една и съща публична услуга?

И последно, ако за обществото стана ясно, че след екскурзията на журналисти до Португалия, платена от концесионера, поведението на част от медиите към концесионирането на магистрала “Тракия” се промени, то какво Ви накара Вие да промените Вашето мнение към тази сделка на века? Благодаря. (Единични ръкопляскания в ДСБ.)

ПРЕДСЕДАТЕЛ КАМЕЛИЯ КАСАБОВА: Благодаря, господин Паскалев.

Господин министър-председател, заповядайте да отговорите на въпросите на господин Паскалев.
МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ СЕРГЕЙ СТАНИШЕВ: Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин Чачев, уважаеми господин Паскалев! Първо, не мога да разбера Вашия упрек към българските медии. Българските медии, аз съм убеден, добре са преценили, когато отиват някъде да направят една обективна представа. Вие си мислите, че българските медии, отивайки в дадения случай в Португалия, биха се поставили в уязвимото положение да бъдат на разходи на кандидата за концесиониране? Аз не мисля така, въпреки че нямам конкретната информация.
Второ, пак подчертавам, информацията, която правителството предоставя, е максимално прозрачна като принципи, мотиви и условия за финансиране и встъпване в действие на договора по концесионирането на автомагистрала “Тракия”. И как да се публикува нещо, което се преговаря? Това е процес на съгласуване на позициите. Вие, господин Паскалев, и Вие, господин Чачев, не сте ли участвали в преговори? Тръгва се от крайни позиции, всеки си гледа интереса и двете страни се стремят да стигнат до резултат, който е приемлив и за двете страни. За нас е важно да бъдат изпълнени условията на българското правителство – по цената на изграждането на магистралата, по отношение на отпадането на държавните гаранции, по поемането на риска за изграждането и другия риск от концесионера, по отношение на поетапното пускане в действие на автомагистрала “Тракия”. Това са мотивите за политиката на българското правителство и тези неща, които се договарят, не са подписани, господин Иванов, за да бъдат публикувани. Те в момента се договарят и естествено всички условия ще бъдат качени в регистъра.
Вие говорите за европейските структурни фондове и кохезионния фонд. Аз питам колко е общият обем средства в оперативна програма “Транспорт”? Нали знаете? За железопътен транспорт и за пътен транспорт. И това, което е предвидено за пътен транспорт, за автомагистрали, би стигнало евентуално за една магистрала за тази финансова перспектива - евентуално “Тракия”. А какво правим с “Хемус”? Какво правим със “Струма”, която е трансевропейски коридор, както впрочем и другите коридори? Дайте отговор с какви пари в какви срокове се изгражда всичко. Вие не знаете ли какви са процедурите на европейския кохезионен фонд в срокове и колко ни оттласкват във времето? А междувременно трафикът нараства и пътят на българските граждани между София и Бургас например става все по-тежък, все повече катастрофи има. Кой ще измери стойността на един човешки живот? И аз питам, дайте отговор–алтернатива. Преценихме внимателно различните алтернативи и затова смятаме, че от гледна точка на сроковете, максимално бързото стартиране и приключване на изграждането на магистралата, начина на финансиране без държавни гаранции, това е по-добрият вариант сега. Всичко останало ни оттласква към периода след 2010 г. и към същото състояние на пътищата, което впрочем е заварено от това правителство и мисля, че през последната година има много рязко подобряване.

ПРЕДСЕДАТЕЛ КАМЕЛИЯ КАСАБОВА: Благодаря Ви, господин Станишев.
Господин Чачев, Вие ли ще изразите своето отношение към отговора на министър-председателя? Заповядайте.

ЕВГЕНИ ЧАЧЕВ (ДСБ): Благодаря Ви, госпожо председател.
Уважаеми колеги, уважаеми господин премиер! Гузен негонен бяга. Аз не обвиних Вас лично в лъжа, а вашите министри. Те тиражираха всички тези шест лъжи, които аз казах от тази трибуна и мога да ги повторя. Обаче, господин премиер, Вие сега казахте, че цената няма да бъде променена и тя е 2 млн. 700 хил. евро на километър. Ако погледнете по-добре цифрите и доклада на “Прайс уотър хаус Купърс”, ще видите, че тя далеч не е 2 млн. 700 хил. евро. Аз съм убеден, че Вие сте чели Лисабонската стратегия, но не ми отговорихте, че в 2012 г. ние трябва да въведем електронната евровинетка. Как изпълняваме ние задълженията си към Европейския съюз? Казвате, дайте модел. Моделът е записан в договора за присъединяване на България. И в него пише, че автомагистрала “Тракия” се изгражда с финансова помощ, ето тук е министър Калфин, той ще потвърди това, господин премиер.

Вие говорите, че няма държавна гаранция, а само след две изречения казвате, че се търси начин за споделяне на риска. Ами нали точно това е държавната гаранция! Сутринта не сте слушали своя министър Гагаузов по Българската национална телевизия, който каза, че държавата ще плати на банките кредиторки, ако концесионерът фалира, обаче това било невъзможно. Господин Гагаузов Петричката врачка ли е, господин премиер?
Говорите за трафика, че адски бързо се покачвал. Известно ли Ви е, че навсякъде, където е въвеждана тол системата, трафикът пада наполовина за година или две? Няма ли да има гаранция тогава, господин премиер? Ако няма, концесионерът ще фалира. И на Вас Ви е пределно ясно това и неслучайно нарекохте сделката “Тракия” грабежа на века. И аз ще Ви поздравя първи, след като откажете сделката. Благодаря ви.




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kontrol
Категория: Политика
Прочетен: 49517
Постинги: 45
Коментари: 7
Гласове: 206
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930