Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.08.2007 17:42 - 07 Април 2006 Питане към министър-председателя Сергей Станишев от народния представител Иван Костов относно мерките на правителството за предотвратяване на санк
Автор: kontrol Категория: Политика   
Прочетен: 520 Коментари: 0 Гласове:
0



ПРЕДСЕДАТЕЛ ГЕОРГИ ПИРИНСКИ: Питане към министър-председателя Сергей Станишев от народния представител Иван Костов относно мерките на правителството за предотвратяване на санкции върху българските фирми и граждани.
Господин Костов, заповядайте да развиете Вашето питане в рамките на три минути.

ИВАН КОСТОВ (ДСБ): Уважаеми господин министър-председател, очертава се опасност от налагане на предпазна или на предпазни клаузи върху нашата страна поради неизпълнение на поети задължения в договора за присъединяването ни към Европейския съюз. Тези предпазни мерки на Съюза ще засегнат преди всичко българските фирми и граждани. За тях влизането ни в Европейския съюз, макар и навреме, ако бъде навреме, ще се превърне в санкции, а не в откриване на перспективи.

В тази връзка Ви питам, първо: какви мерки ще предприеме правителството на Република България, за да предотврати налагането на предпазна клауза или на предпазни клаузи от Европейския съюз?

Второ, господин министър-председател, ще предложите ли кадрови и структурни промени в кабинета, за да не допуснете възможни санкции върху български фирми и граждани? Благодаря.

ПРЕДСЕДАТЕЛ ГЕОРГИ ПИРИНСКИ: Благодаря Ви.
Заповядайте, господин министър-председател, за отговор.

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ СЕРГЕЙ СТАНИШЕВ: Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми господин Костов! Бих искал да се съглася с Вас, че налагането на каквито и да било предпазни клаузи за България при нашето присъединяване към Европейския съюз е нежелателно и би имало отрицателни последици в различна степен, в зависимост от хипотетичните клаузи. Именно по тази причина въпросът е в постоянен дневен ред на правителството. За България от голямо значение е не само датата на нашето членство, но и условията, при които страната ни ще се присъедини към Европейския съюз.

Договорът за присъединяване съдържа четири предпазни клаузи. Става дума за обща защитна клауза в икономическия сектор, която присъства във всички досегашни договори за присъединяване и която може да бъде използвана както от държавите – членки на Европейския съюз, така и от България. Договорите за присъединяване на десетте нови членки на Европейския съюз, както и на България и Румъния, съдържат също и две специфични защитни клаузи в областта на функционирането на вътрешния пазар и в областта на правосъдието и вътрешните работи. Освен това, чл. 39 от договора предвижда възможност за отлагане на членството до 1 януари 2008 г., ако постъпи такова предложение от Европейската комисия, и то бъде подкрепено единодушно за България от държавите – членки на Европейския съюз.

На 10 март  т.г. правителството обсъди доклад на министъра по европейските въпроси относно защитните клаузи, предвидени в чл. 36 до чл. 39 от Договора за присъединяване на България и Румъния към Европейския съюз. Докладът разглежда всяка от горните защитни и предпазни клаузи и определя неотложните действия, които следва да бъдат предприети с оглед избягване прилагането на тези клаузи. Тези действия са известни и на народните представители.

На своето заседание правителството прие доклада и взе решение на заседанието на Комитета за асоцииране да присъстват водещите, съгласно Постановление на МС № 145, министри по следните сектори: правосъдие, вътрешни работи, земеделие, регионална политика и координация на структурните инструменти. Бе решено министърът на земеделието и горите, министърът на вътрешните работи, министърът на правосъдието и министърът на финансите да внасят всяка седмица доклади в Министерския съвет относно хода на изпълнението на препоръките в резултат на проведените партньорски проверки, а също така на основата на плана за действие за 2006 г., който е съгласуван с Европейската комисия.

Освен това обсъждане в Министерския съвет, бих искал да подчертая, че всички усилия на българските институции са насочени към изключително интензивна работа за довършване на подготовката на България за членство и за адресиране на всички въпроси, определени като предизвикващи загриженост в доклада на Европейската комисия от 25 октомври 2005 г. Тези доклади са отправна точка за дейността на правителството и администрацията в процеса на европейската интеграция. Ще посоча само част от конкретните мерки, чиято цел, от една страна, е да се съобразим с отправените критики и препоръки, а, от друга, да не допуснем възможни санкции върху български фирми и граждани.

Министерският съвет предложи и Народното събрание прие на първо четене изменение в Закона за обществените поръчки и нов Закон за концесиите. Тези изменения бяха наложени от новите две европейски директиви – 2004/17 и 2004/18, и от необходимостта за изпълнение на изискванията към процедурите за обжалване, съгласно директиви на Европейския съюз.

Измененията са съгласувани предварително с Европейската комисия и оценени положително на партньорската проверка в края на м. февруари т.г. и на заседанието на Комитета за асоцииране на 14 март 2006 г.

Приет бе нов Закон за защита на потребителите, който ще влезе в сила на 10 юни 2006 г. Министерският съвет одобри и проект на Закон за потребителските кредити. Усилено се работи и по допълнително укрепване капацитета на административните структури в България.
Могат да се посочат още много области, в това число енергийният отрасъл, земеделието, пазарът на услугите, свободното движение на хора, данъчна политика, интелектуална собственост, където също са набелязани и се изпълняват множество конкретни мерки за спазване на договорените срокове за завършване на хармонизацията с acquiе и укрепване на административния капацитет и изпълнение на ангажиментите, поети от България.
Изпълнението на нашите ангажименти по преговорите в съответствие със стратегическите и програмни документи на правителството и тясното сътрудничество с експертите на Европейската комисия и страните-членки са гаранция за навременното присъединяване  на  България  към Европейския съюз, без налагане на предпазните клаузи, надявам се.
В международен план при всички срещи с представители на Европейската комисия и страните - членки на съюза,  ние подчертаваме, че за нас е изключително важно не само да бъдем приети своевременно в Европейския съюз, но са важни и условията, при които България ще се присъедини. Разясняваме активно извършваните реформи, изразяваме убеденост, че към публикацията на следващия мониторингов доклад на Европейската комисия нашата подготовка за членство ще бъде демонстрирана достатъчно убедително.

Искам отново да подчертая, че процесът на изпълнение на нашите ангажименти към Европейската комисия и планът за действие на правителството включват срока не само до доклада на Европейската комисия от 16 май, не само срока до провеждане на Юлския европейски съвет. Те обхващат цялата 2006 г., което е важна предпоставка, работейки при същото темпо, при което се работи през последните седем-осем месеца, да изпълним нашите ангажименти и да бъдем готови за пълноправно и ефективно членство в Европейския съюз. Благодаря.

ПРЕДСЕДАТЕЛ ГЕОРГИ ПИРИНСКИ: Благодаря.
Господин Костов, заповядайте за Вашите уточняващи въпроси.

ИВАН КОСТОВ (ДСБ):  Уважаеми господин председател, уважаеми господин премиер, колеги народни представители! От отговора дотук се разбира, че Вие разчитате на рутинната обмяна на информация – процедурата, при която Европейската комисия сочи съответни елементи за изпълнение на поетите задължения. Правителството и отделните министри ги изпълняват и на Вас не Ви е направило впечатление нищо друго във връзка с преценката, която все повече български граждани разбират, преценката на българските народни представители и преценката на еврокомисаря по разширението.

От отговора Ви оставам с впечатление, че за Вас тази рутинна процедура е напълно достатъчна, за да не се допусне налагането на предпазни клаузи, като отбелязвам и обстоятелството, че Вие започвате да се надявате, както се надяват останалите. Само че работата е в това, че Вие не сте обикновен гражданин, а министър-председател и не може да се надявате. От Вас се очаква да очертаете възловите места, да вземете решителни и конкретни мерки, защото над България има надвиснали много тежки преценки за неподготвеност. Вие трябва да направите нещо. Това, което разбирам, е, че Вие дори не сте стигнали до този извод. И аз се питам дали изобщо ще стигнете до този извод, или ще се надявате някак си да ни подмине тази горчива чаша на налагането на предпазните клаузи.

В тази връзка, понеже Вие въобще не обърнахте внимание на втория въпрос, искам да Ви кажа,  че нормална практика е когато някой сектор категорично не се справя, когато той предизвиква най-тежките преценки, министър-председателят да извърши кадрови и структурни промени.

Питам Ви: ще направите ли кадрови и структурни промени?
Наред с това, което Ви питам, Вие виждате ли нещо тревожно в доклада на Оли Рен и в притесненията на Европейската комисия?

ПРЕДСЕДАТЕЛ ГЕОРГИ ПИРИНСКИ: Благодаря.
Заповядайте за отговор, господин премиер.

МИХАИЛ МИКОВ (КБ, от място): Италианският климат много зле Ви действа!

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ СЕРГЕЙ СТАНИШЕВ:  Уважаеми господин председател, уважаеми народни представители! Уважаеми господин Костов, първо, няма нищо рутинно в дейността на правителството по изпълнение на ангажиментите, които са поемани в хода на преговорите между  2000 и 2005 г. от предишните български правителства.

Искам да констатирам със съжаление, че още в началото на съществуването на това правителство бе констатирано, че твърде малка част от поетите ангажименти са изпълнени на ниво не законодателна дейност или рамка, а най-вече на ниво прилагане и административен капацитет. Това е един от основните проблеми, с които се сблъсква България през последните седем месеца, откакто активно работи това правителство за реализация на поетите ангажименти.

Вие отлично знаете, че промените, реформите в България обхващат всички сфери. Няма едно кътче от обществения живот, от държавната администрация, което да не е засегнато от европейските критерии. Всички добре знаем, че политическата и обществената обстановка в Европейския съюз е много по-различна отколкото тази, която беше през 2003 г., когато се приемаха  първите десет страни от петото разширяване. Това не е тайна за Вас и Вие отлично знаете по какъв начин това влияе върху стриктността на изпълнението на ангажиментите. Ние сме наясно с това и сме амбицирани да изпълним ангажиментите, които България е поела.

Впрочем искам да напомня по повод недовършените реформи: през 1998 г. министърът на правосъдието във вашето правителство тържествено обяви: „Съдебната реформа в България е приключила!”. Днес сме 2006 г. и са известни констатациите на Европейската комисия. Но ще подчертая: няма да се откажем да работим за изпълнение на всички необходими критерии. Основният доклад на Европейската комисия, по който ще оценяваме постигнатото дотук, ще бъде обявен на 16 май. Сега сме в процес на диалог, на съгласуване, на извършване на допълнителни  неща на базата на предварителните доклади. Така че е рано за крайни оценки. Крайната оценка ще се дава във връзка с присъединяването на България в Европейския съюз и условията, при които ще бъде направено това. Не се съмнявайте, че се отнасяме с най-високо чувство на отговорност към това, което предстои и трябва да бъде свършено от правителството, впрочем и от Народното събрание, и  от политическите партии в България.

Надявам се, че Вашата партия категорично ще подкрепи пред вашите политически партньори от Европейската народна партия присъединяването на България към Европейския съюз без предпазни клаузи. Надявам се това да намери израз и в гласуването на европейските депутати от Народната партия по отношение на нашата страна. Благодаря. (Ръкопляскания от мнозинството.)

ПРЕДСЕДАТЕЛ ГЕОРГИ ПИРИНСКИ: Благодаря.
Моля за Вашето отношение, господин Костов, в рамките на две минути.

ИВАН КОСТОВ (ДСБ): Преди да изразя отношението си, господин председател, искам да уверя министър-председателя, че нашата партия прави необходимото и го прави непрекъснато затова България да бъде приета навреме и без предпазни клаузи, но това не засяга вътрешнополитическия дебат.

Що се отнася до отговора на допълнителните въпроси, Вие очевидно някак си не влизате в дебати и въобще не слушате допълнителните въпроси. (Реплика на народния представител Михаил Миков.)
По тази причина няма как да съм доволен, тъй като Вие просто се направихте, че не сте чули тези въпроси.

Искам да Ви кажа следното, че всеки друг министър-председател на Ваше място, който има куража да е министър-председател на място, а не някаква кукла на конци, би направил следното.

РЕПЛИКА ОТ КБ: Хайде стига!
ИВАН КОСТОВ: В сектора, където има най-големи критични бележки, където са най-тежки критиките – секторът на вътрешния ред и сигурност и на правосъдието, трябва да бъдат сменени веднага провалилите се министри. (Реплики в КБ.)

Това е редно да направите. По този начин ще покажете, че управлявате страната, че вземате мерки, че сте прочели и чули доклада, че виждате каква опасност надвисва над страната и правите нещо, за да я избегнете.

Нов главен прокурор, нов министър на вътрешните работи и нов министър на правосъдието са нужни на България, за да може като екип да преодолеят тази тежка криза, в която се намира секторът.

МИХАИЛ МИКОВ (КБ, от място): И ако може ти да ги назначиш!

ПРЕДСЕДАТЕЛ ГЕОРГИ ПИРИНСКИ: Господин Костов, правя Ви забележка за това, че си позволихте да вземете думата по въпрос, който не беше включен във Вашето отношение по отговора.

АТАНАС АТАНАСОВ (ДСБ, от място): Кой въпрос?

ПРЕДСЕДАТЕЛ ГЕОРГИ ПИРИНСКИ: И затова, че използвахте непристоен израз по отношение на министър-председателя.




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kontrol
Категория: Политика
Прочетен: 49517
Постинги: 45
Коментари: 7
Гласове: 206
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930